diumenge, 6 de desembre de 2009

PROJECTE DARWUKA
Setmana d'Activitats Extraordinàries.

Per tal de concloure aquesta setmana d'activitats extraordinàries se'ns ha encarregat la tasca de visitar un Centre Educatiu, Cultural o similar i preguntar pels seus Serveis educatius.

Dins les meves experiències vitals està la cooperació i no volia deixar passar l'oportunitat de fer conèixer el magnífic treball que es fa des del Projecte Darwuka de Creu Roja Terrassa. Aquest projecte es porta realitzant des del 1999 i enguany fa 10 anys. Felicitats!

És un projecte de voluntariat per a l'ensenyament de la llengua amb els següents objectius:
  • Oferir una formació de caire prelaboral per facilitar la integració social i laboral.
  • Facilitar l'aprenentatge de la llengua funcional.
  • Proporcionar eines per a l'autonomia i el creixement personals.
  • Dotar de les habilitats socials i comunicatives per l'establiment en el nou context de residència.
  • Ser un espai de relació reconfortant, enriquidor i de restabliment emocional.
El Projecte Darwuka ha ofertat i oferta diferents tipus d'ensenyament no formal:
  • Alfabetitzacio digital
  • Cursos de llengua espanyola i catalana
  • Carnet de conduir B1 (conveni Creu Roja, Ajuntament de Terrassa i Agrupació d'Autoescoles)
  • Chebb Darwuka (joves de carrer)
  • POI
  • Street Class
Amb 10 anys han passat de 60 alumnes i 4 voluntaris a 260 alumnes i més de 20 voluntaris amb el boca-orella com a única via de publicitat.

El perfil d'alumnes de les classes d'espanyol és d'homes immigrats treballadors de parla no hispana, d'aquests: un 60% són magrebins, 20% senegalesos i la resta d'arreu del món. Pel que fa a les classes de català la majoria de les persones són d'Amèrica del Sud i Central. Tots ells tenen la particularitat que estudien de nit després de dures jornades, la qual cosa suposa un alt grau d'implicació. Aquest fet demostra el seu interès per conèixer la llengua com a primer pas per a la seva integració sociolaboral i per sentir-se part activa de la societat.

La metodologia del Projecte Darwuka es basa en la pedagogia activa i llibertària, l'aprenentatge diàlogic, la flexibilitat, la participació i l'intercanvi prenent com a model l'estil que el pedagog bresiler Paulo Freire va aplicar amb tant d'èxit a les capes més oprimides de la societat brasilera.

A més a més:
  • Entenen la docència com un diàleg igualitari, que representa un reconeixement personal i fomenta l'augment de l'autoestima i l'autoconcepte com a ciutadans d'igual categoria.
  • Creen un clima còmode i reconfortant que permet la creació d'espais de relació per a la transmissió d'aspectes actitudinals, habilitats socials i valors comunitaris.
  • Els continguts estan adaptats a les necessitats de les persones i resulten útils, funcionals i significatius, amb classes dinàmiques que requereixen la participació i que potencien l'experimentació i la vivència dels mateixos cotinguts.
  • Com a model d'escola participativa la seva tasca es realitza més enllà de les aules (Chebb Darwuka, Street class, activitats extraordinàries, etc.)
El Darwuka neix com a reflex d'una realitat i arrel dels conflictes racials esdevinguts a Ca N'Anglada. Perquè la convivència no serà possible sense el diàleg i l'intercanvi, així doncs, la llengua és necessària per, simplement, conversar. Sense cert domini de la llengua és fa molt difícil la recerca de feina i l'accés a l'ocupació. Perquè sovint la millora de les condicions de vida passa per poder-se comunicar i, especialment per poder-se fer escoltar. Perquè entenen la integració com un esforç per part de les persones immigrades, però també de la societat d'acollida, que ha de promoure mesures a favor de la justícia social i perquè l'educació és un dret universal. I tothom hi ha de tenir accés vingui d'on vingui, i vingui com vingui.

M'agradaria donar les gràcies en Dani i l'Esther Soto, coordinadors del Projecte Darwuka, pel seu temps i amistat.