dimecres, 30 de desembre de 2009

WEBQUESTA (sessió 11.2)
WebQuest.

Ara no entrarem a discutir terminologia que si "Webquesta o Webquest", "Bloc o Blog", "Viquipèdia o Wikipèdia", etc.

El que si és clar que les definicions tant de la Comunitat Catalana de Webquest com de TermCat són clares i concises. Per tant, si voleu, us recomano llegir que en diuen ambdues sobre aquest terme.

Una Webquesta o WebQuest és una activitat didàctica de recerca guiada a través d'internet. És de caràcter col·laboratiu tot i que depenent de la temàtica també es pot donar el cas que a cada component del grup se li assigni un rol o recerca determinada (treball cooperatiu) i un cop cada integrant del grup a fet la seva part de recerca posen tots els coneixements en comú per tal de concloure el projecte final (treball col·laboratiu) i on el mestre facilita una sèrie d'enllaços per tal de començar el treball de recerca. Internet portarà als alumnes allà on les seves ganes de saber convingui. Un cop finalitzat el treball hi ha dos apartats, que crec són els més importants pel mestre: l'autoavaluació de l'alumne i les conclusions. Dos espais on reflexionar sobre el procés d'aprenentatge i els coneixements adquirits.

A tall d'exemple he triat la Webquesta o WebQuest següent:

La góndola del pasado és una webquest per a l'especialitat de música. A partir d'un enigma els alumnes hauran de resoldre tota una sèrie de preguntes relacionades amb aquesta especialitat incloent-hi història de la música però on també els aportarà coneixements de geografia i història.

L'enigma gira entorn a la figura d'Igor (Igor Stravinsky) i la seva relació amb la ciutat de Venècia.

Aquesta webquest, com la majoria de casos, està dividida en els següents apartats:
  • Introducció:
    En aquest cas se'ls presenta l'enigma a resoldre.
  • Tasques:
    Activitats a fer i fitxes per completar.
  • Procés:
    Timing de la webquest
  • Recursos:
    Enllaços i àlbum fotogràfic com a base per començar la recerca.
  • Avaluació:
    Quadre d'autoavaluació per a l'alumne.
  • Conclusions:
    En aquest cas han de completar una fitxa que els donarà la paraula amagada.

Aquesta WebQuest està presentada d'una manera atraient i engrescadora per a l'alumne i per tant aquesta motivació els portarà a resoldre totes les preguntes plantejades al llarg de les activitats. A més a més compte amb una sèrie de pistes de caràcter musical i d'imatge que completen, crec, una molt bona WebQuest.